|
WWW.SIOL.NET, SREDA 20.02.2013; Zlatko Kaučič: odličnost iz srca
Legendarni tolkalec, bobnar in skladatelj je v Cankarjevem domu še enkrat pokazal, zakaj je v svetovnem merilu morda celo najbolj prepoznavni slovenski jazz glasbenik.
19. februarja je minilo natanko pet let od prvega koncerta v okviru večerov, imenovanih Cankarjevi torki. V njih so prostor dobili vrhunski izvajalci jazza in tudi druge malo manj konvencionalne glasbe. "Ko smo pred petimi leti začeli s temi večeri, nisem razmišljal, da bomo čez pet let še skupaj, in to celo v približno enaki zasedbi," razlaga programski vodja Bogdan Benigar, "v tem času se je zgodilo marsikaj. Največji uspeh tega programa je, da je postal eden stebrov glasbene ponudbe Cankarjevega doma. Težko si je zamišljati, da ta program ne bi potekal naprej. Tudi v bodoče ga bomo razvijali. Letos smo prvič ločili jazz del od nejazzovskega, tako da so jazz koncerti prvi in tretji torek v mesecu, preostale glasbene zvrsti pa so vmes. Odzivi na večere so še vedno solidni, čeprav je v današnjem času vse težje prodajati vstopnice. Zato je zdaj program narejen tako, da vabimo različne ljudi in ne računamo, da bodo vsak torek prišli isti ljudje. Večina ljudi si zaradi nastalih razmer namreč privošči en ali dva koncerta na mesec." Na vprašanje, na katere koncerte iz preteklosti je najbolj ponosen, pa Benigar odgovarja: "Nobenega ne bi posebej izpostavil, zelo veliko je bilo takšnih, po katerih sem šel zelo vesel domov. Nikoli nisem favoriziral popularnejših ali dražjih izvajalcev na račun tistih, ki so manj popularni in cenejši. Zame je edini kriterij kakovost. Mislim, da to ljudje, ki nas spremljajo, vedo in cenijo in zato bo tako ostalo tudi naprej."
Jubilejni koncert z Zlatkom Kaučičem je bil 133. po vrsti. Z njim pa je imenitni glasbenik obeležil tudi svoj šestdeseti rojstni dan. Zlatko Kaučič je živa legenda jazza oziroma sodobne kreativne glasbe. Poleg tega, da je v svetovnem merilu unikaten tolkalec, bobnar in skladatelj, je tudi učitelj in večni protestnik, ki se bori za boljše pogoje delovanja in ustvarjanja. Prav zaradi slabih pogojev je že v zgodnjih sedemdesetih zapustil domovino in se vrnil šele leta 1992. Na sceni je že triintrideset let. Tako ali drugače pa je podpisan na kar petinštiridesetih albumih.
Kaučič je za jubilejni večer pripravil prav poseben program. Najprej je nastopil s svojim, zdaj že v svetovnem merilu priznanim triom, nato pa je predstavil še svoj projekt Orkester brez meja/Senza Confini, v katerem je združil glasbenike iz Italije in Slovenije in za katerega je napisal glasbo posebej za to priložnost.
V prvem delu sta s Kaučičem nastopila še dva velikana svetovne jazz scene – sloviti romunski violinski virtuoz Alexander Balanescu, sicer tudi vodja kultnega avantgardnega godalnega projekta Balanescu Quartet, in izvrstni, v Argentini rojeni in v Italiji živeči saksofonist Javier Girotto. Kaučič je igral na vse mogoče – triangle, palice, otroške citre, gonge, zvonce, kuhinjske lonce, igračke in še na kaj. Klasičnega bobnarskega kompleta ni imel. Imel je le nekaj činel in kotel. Iz tolkal pa ni izvajal samo ritmov, ampak tudi melodije, hrup, ropot in sila nenavadne zvoke oziroma efekte. Balanescu je blestel tako s toplim igranjem, polnim pritajenega balkanskega melosa, kot tudi z zelo agresivnimi, temperamentnimi in energičnimi vložki. Girotto pa je mešal južnoameriški temperament z zelo discipliniranim, recimo mu bolj akademskim načinom igranja. Tisto, kar je izvedel trio, bi bilo krivično označiti zgolj za jazz ali improvizirano glasbo. Skladbe tria so zvenele zelo dramatično in intenzivno. Trio se je nenehno poigraval s predvidljivimi vzorci in jih razgrajeval in nadgrajeval v povsem nove oblike. Struktura skladb je, kot se za improvizirano glasbo spodobi, zelo zahtevna, a vendar tudi zelo dorečena in nemalokrat nesramno melodična. Trio je navduševal z osupljivo in dih jemajočo tehniko, a je hkrati pokazal, da ta še zdaleč ne igra odločujoče vloge. Biti (jazz) glasbenik, pomeni, dati srce in sebe za to, da na vsakem koncertu znova in znova prepričaš. In prav zaradi tega razdajanja je glasba tria zvenela tako občuteno, posebno, enkratno in veličastno. Občinstvo, ki je napolnilo klub Cankarjevega doma, je z gromoglasnim aplavzom nagradilo zares vrhunski nastop tria.
Orkester brez meja/Senza Confini že samo po načinu, kako ga je Kaučič ustanovil, kaže na določeno uporniško in protestno noto, kot tudi na to, da kompletni glasbeni ustvarjalec preprosto ne more prezreti tistega, kar se dogaja okoli njega. Poleg Kaučiča, ki v tej zasedbi praktično ne igra, ampak jo vodi in ji dirigira, so v orkestru še: Jošt Drašler, bas; Vid Drašler, tolkala, bobni; Marko Lasič, tolkala, bobni; Cene Resnik, tenorski saksofon; Boštjan Simon, altovski saksofon, klarinet; Marko Karlovčec, altovski saksofon; Vid Jamnik, vibrafon; Boštjan Gombač, žepna trobenta, klarinet, recitator; Giovanni Maier, kontrabas; Paolo Pascolo, flavta; Giorgio Pacorig, fender rhodes; Mimo Cogliandro, basovski klarinet; Gabriele Cancelli, trobenta in Mariano Bulligan, violončelo. Že sama zasedba je nekaj posebnega, prav tako pa je poseben način, kako deluje. Kaučič ji namreč dirigira in jo usmerja ter (verjetno sproti) odloča, kdo bo imel solistično točko in koliko časa bo trajala. Gre torej za nekakšno dirigirano improvizacijo. Orkester je začel silovito, z nekakšno free jazz destrukcijo in Kaučičevim recitiranjem, ki je bilo huda obtožba današnje Evrope. Tematiko preostalih skladb pa gre razumeti tudi v smeri še kako aktualnega vprašanja, koliko slovenskega bo ostalo v takšni Evropi. Tako je orkester v kompozicije, ki so nihale od čistega (free) jazza pa vse do raztreščenega funk fusiona, vtkal tudi delček Kekčeve pesmi, pa skladbe Ko boš prišla na Bled in Kosovelovo pesem Majhen plašč.
Nastopa obeh zasedb Zlatka Kaučiča sta bila vrhunski glasbeni dogodek. Početje tako ene kot druge zasedbe pa ne bi smelo ostati zgolj na ravni elitnih odjemalcev. S triom se Kaučič ukvarja z najbolj temeljnimi, najglobljimi in najbolj intimnimi vzvodi umetniškega ustvarjanja, z orkestrom pa poleg tega še s prenašanjem znanja in izkušenj prihodnjim rodovom. Skratka, torkov koncert je bil vrhunsko glasbeno umetniško doživetje.
Andrej Planinšec
WWW.RADIOSTUDENT.SI Kino Šiška, 25. 3. 2013; PAUL MCCANDLESS, SAMO ŠALAMON & ZLATKO KAUČIČ
V spodnji dvorani Kina Šiška je včeraj nastopil jazzovski trio, ki ga sestavljajo kitarist Samo Šalamon, tolkalec Zlatko Kaučič in seveda znameniti pihalec Paul McCandless. Zasedba je za svoj zelo dobro obiskani nastop pripravila avtorski, individualiziran in zaokrožen program, katerega horizont so izzivalno razširjale tri samosvoje glasbene govorice, medtem ko je bilo osnovno polje določeno že z nekoliko posebno sestavo inštrumentov. Šalamon, bržkone tudi vodja zasedbe in avtor večine skladb, je s to zasedbo nadaljeval svoje raziskovanje forme brez basista, ki smo jo v različnih pojavitvah slišali že tudi v živo. Tokratna zvočna preja, spletena iz nadvse umetelnih zank, je bila še toliko bolj zračna, saj so vsi trije inštrumentalisti drug drugemu puščali veliko svobode in se ob sicer redkejših trenutkih popolnega zlitja raje posvečali natančnemu pointilističnemu dopolnjevanju in izpostavljenim solažam.
Večina gradiva, ki so ga izvajalci za ta nastop pripravili oziroma izbrali, je tako dobila značilno komorno, celo eterično kvaliteto, ki je vseskozi vzdrževala enotno vzdušje. Pri tem so mnoge skladbe vsebovale prepoznavne lirične melodije, pogosto zaigrane v unisonu, ki sta jih McCandless in Šalamon tu in tam nakodrala z improviziranimi ornamenti, v glavnem pa jim je Šalamon z osenčitvami nevsiljivo dodajal še nekoliko več globine. To je bila vsekakor legitimna odločitev, ki je, kot rečeno, pripomogla h krepitvi eteričnega, komornega vtisa, vendar pa se je na trenutke zdelo, da bi trio kot celota lahko zvenel še bolj bogato, če bi izbral več kontrapunktičnega kontrastiranja. S tem bi se tudi sicer dokaj stroge razmejitve na vodilno melodijo in solistične dele med sabo nekoliko premešale. Ne nazadnje so mnoge Šalamonove skladbe temeljile na bolj ali manj melodičnih ostinatih, ki so notranji krogotok skladb lepo zaključevali, na trenutke nemara že preveč hermetično.
Toda trio je znotraj svojega zvočnega polja vsekakor blestel. Paul McCandles, ki je med drugim igral sopranski in sopranino saksofon, oboo, različne piščali in basovski klarinet, je s svojo pretočno glasbeno govorico odlično dopolnjeval mehko in gladko fraziranje Sama Šalamona, s tem pa je tudi - pač na pričakovani način - ujel bistvo Šalamonovih skladb. Večina predstavljenega gradiva je namreč imela neko izrazito lirično, hkrati pa sanjavo, reflektivno in občasno posvečeno eterično kvaliteto, ki so jo pretrgali predvsem nekateri prefinjeni solistični odmiki. S tem pravzaprav ne mislim na očitne skoke v dinamiki, ko se je površinsko valovanje odmaknilo energičnemu žaganju, temveč drobne poudarke, ki so se komaj opazno dvignili nad površje.
Trio se je nekajkrat celo podal v bolj eksperimentalno improvizacijo, vendar se mi zaradi brezobličnosti zvočne gmote niti ni zdelo, da bi to bili njegovi najmočnejši trenutki, mogoče pač zato, ker so večinoma nastopili v vlogi linearnega zgoščevanja. Večji rez je denimo predstavljala skladba, temelječa na trdem, distorziranem rockovskem ostinatu, ki je pokazala, kako dobro Šalamon obvladuje svojo formo in da je dojemljiv tudi za druge čustvene podčrtave. A moram reči, da me pri tej in še eni, bolj klasično zazibani skladbi ne bi motilo, če bi bila v zasedbi še bas in polna bobnarska baterija.
Sicer pa sem imel občutek, da je bil Zlatko Kaučič tokrat izjemno navdihnjen in je, če je to sploh mogoče, prekašal samega sebe. Ugibam, da je k temu pripomogla tudi narava večine Šalamonovih skladb. Kaučič je s svojo talno postavitvijo tolkal in drugih zvočil dodajal odlične barvne poudarke, sledil melodijam in celo ujel ključne točke trenutnega solista. Značilna nadrobljenost njegovega igranja je – tako kot Šalamonova odločitev, da bo mnoge solistične dele odigral res sam, brez harmonske ali melodične spremljave – seveda še podkrepila zvočni pointilizem celote. Kaučič je že takoj v prvi skladbi odigral enega svojih najboljših solov, s katerim je presegel kompozicijski okvir in skladbi dodal plemensko zveneče podtone, vključno z vokalnimi dodatki, ki so - kot v primeru zloga “ha!” - daleč presegali morebitno semantično osnovo.
(ANDREJ HOČEVAR)
VEČER, 16. februar 2013; Ustvarjam glasbo
Zlatko Kaučič, svetovno cenjeni briški in po rodu delno štajerski
virtuozni, vsestranski tolkalec in skladatelj, nagrajenec Prešernovega sklada 2011, pred jubilejnim koncertom 19. februarja v
ljubljanskem Cankarjevem domu ob svoji 60-letnici
Čestitamo vam ob šestdesetletnici, zaznamujete jo s posebnim koncertom v ljubljanskem
Cankarjevem domu v glasbenem
programskem sklopu Cankarjevi torki, ki ob isti priložnosti praznuje pol desetletja delovanja.
Kakšne imate ob obojem občutke?
"Hvala za čestitke! Občutke pa
imam super, ker koncert dokazuje,
da ustvarjalci s kreativnega 'levega
brega' lahko dobro ustvarjajo, in je
lepo tudi, da nam Cankarjevi torkovi večeri dajejo priložnost poslu-
šanja 'drugačne' glasbe."
Tokratno dvojno jubilejno glasbeno praznovanje se je zgodilo
kako?
"Projekt ob svoji šestdesetletnici
sem predlagal umetniškemu vodji
programa Cankarjevih torkov,
Bogdanu Benigarju, kot pravzaprav
dva koncerta v enem večeru, najprej koncert mojega tria z Alexandrom Balanescujem in Javierjem
Girottom, sicer trenutno najbrž
najbolj izvajalsko zasedenim glasbenikom v Italiji. V triu delujemo okoli pet let in smo posneli
že veliko glasbe, vendar še nismo
izdali plošče. Igramo improvizirano glasbo, tako da naše skladbe nastajajo na odru. Vsak od nas
treh ima svoje glasbeno ozadje,
izkušnje, v tem našem odprtem
slogu glasbe pa zvenimo v razponu
od improvizacij do etna, vključ-
no z nekaj Panonije, romunskega
zvena, argentinskega tanga pa tudi
do bluesa. Vse nekoliko radikalno.
Balanescu je sicer romunski izgnanec, ki živi v Londonu, pri čemer
je zanimiv podatek, da je odšel iz
Romunije, ker je romunski diktator Ceausescu z diktaturo uničil
tudi kreativnost v glasbi, slikarstvu, filmu, torej v umetnosti, tako
da je veliko romunskih umetnikov
odšlo po svetu. Kar se tiče diktatorskih režimov, je izjemna tudi
življenjska zgodba Girotta, ki je v
času diktature v njegovi Argentini
prav tako odšel v svet, pristal najprej v Španiji in zdaj živi v Rimu. In
tudi jaz kot bivši Jugoslovan sem,
recimo, v času Tita odšel za 17 let in
pol v tujino iskat možnosti v glasbi
in osebnem razvoju."
Za tako dolgo obdobje tujine ste
se odločili načrtno ali je naneslo
naključno?
"Naključje je bilo takšno. Končal
sem ključavničarsko šolo in se zaljubil v glasbo, v tedaj aktualne
skupine, na primer Led Zeppelin in
Uriah Heep, torej v rock, in že kot
pubec nekje pri dvanajstih letih
začel vaditi bobnanje na kartonastih škatlah pralnega praška. Poleg
glasbe je povod za moj odhod v
tujino bil v moji družini. Moj oče,
Štajerec, je bil policaj in je imel tudi
naš vzdevek 'palicaj', ker je tudi fizično obračunaval, jaz pa sem pri
tem bil v družini, s sestro in bratoma, črna ovca. In sem začutil, da
pač moram v svet."
Kaj pa rečete posebej o vašem
očitno plodnem sodelovanju s
svetovno slavnim romunskim
violinistom Balanescujem, s katerim ste sodelovali še prav nedavno, na lanskem 13. kreativnem
taboru Sajeta pri Tolminu?
"Spoznala sva se pred skoraj devetimi leti prav na festivalu Sajeta,
zahvaljujoč glavnemu organizatorju Mihi Kozorogu, poudarjam,
zelo občutljivemu za kreativnost
in nasploh 'fejst dečku'. Ob tem naj
omenim še svojo hudo anekdoto, da sem v tistem času bil mesec
dni v Ljubljani zaradi operacije na
mrežnici, ker mi je odstopila na
edinem očesu, na katerega normalno vidim. Tako da bi skoraj izgubil
vid, če mi ga ne bi operativno 'za
dlako' rešila odlična doktorica, ki
sem jo potem obdaril z vsemi svojimi ploščami, saj mi je dejansko
rešila življenje. In še zdaj jo vsako
leto obiščem, ona pa sledi temu,
kar počnem. Ampak po njeni dveurni operaciji bi moral mirovati v
vodoravnem položaju kar pol leta.
Ko pa so me že čez dva tedna klicali s Sajete, da na festival pride Balanescu in da bi morala igrati skupaj,
sem običajno kot 'kreten' šel tja,
srečal Balanescuja in šel z njim na
oder še kar s predpisanimi črnimi
očali, tako da so nekateri mislili, da
se s tem celo zafrkavam. (smeh) No,
takšno je bilo najino prvo srečanje,
nakar sva ostala v stikih, všeč mu
je bilo, kaj ustvarjam, potem pa me
je povabil še v London na snemanje svoje plošče The Island, skupaj
z romunsko pevko Ado Mileo in
njegovim godalnim kvartetom. In
od takrat igrava skupaj vsaj vsakega toliko časa, ker neprestano dela
tudi po gledališčih pa piše glasbo
za filme, tako da smo vsi skupaj
še s Javierjem Girottom zelo zasedeni in se dobivamo šele, recimo,
pet minut pred odrom in v danem
trenutku vse improviziramo. Z ljubljanskim koncertom pa začenjamo majhno turnejo, saj imamo še
dva koncerta v Italiji, v Padovi in
Firencah, nato tudi koncert v Gori-
ških brdih v vinski kleti Balanescujevega kolega, nakar gremo vsak na
svojo stran domov."
Ali je dobrodošlo pri glasbeni improvizaciji, da se vi trije poznate
tako dobro, da že veste, kako kdo
od vas celo diha?
"Hja, veste, to je dvorezni meč.
Lahko je plus ali pa tudi ne. Osebno
raje sodelujem z glasbenikom, ki
ga ne poznam in na odru vidim
prvič, ker v taki situaciji odkrijem
človeka z vsemi njegovimi dobrimi
in slabimi lastnostmi, kar je zame
najpomembneje. Kadar pa igraš z
nekom že ne vem koliko let, ubiraš
seveda linijo, da je njen rezultat
zmeraj dobra glasba. Skratka, na
prvih koncertih z novimi glasbeniki si ves čas zelo v pripravljenosti,
ampak to te lansira v drugo orbito
kreativnosti, koncerti so lahko fantazija. Vendar je tudi, kadar igraš
improvizirano glasbo s preizku-
šenimi glasbeniki, konkretno, mi
v triu, vsakič drugačna glasbena
izkušnja. Alexander Balanescu je
izjemen, zelo preprost in skoraj
neprestano šaljivec, ko pa gre na
oder, je popolnoma skoncentriran.
Isto velja za Javierja Girotta, ki je
tudi zelo srčen, odprt, na odru pa
vsestransko predan samo glasbi.
Lepota vsega skupaj pa je v tem,
da smo vsi trije iz različnih treh vetrov. Alexander je prepoznaven že tudi slogovno, minimalist,
s svojim godalnim kvartetom Balanescu je nekaterim všeč, drugim
tudi ne, recimo, meni, čeprav so
veliki profesionalci, ampak njihova
glasba me uspava, ne dvigne. Prav
zato pa Alexander komaj čaka, da
se sprosti zunaj teh strogih glasbenih idej s kvartetom, kjer je vse
do potankosti aranžirano in vsaj
za moja ušesa deluje zelo togo in
sterilno. In je nadvse vesel, kadar
gremo igrat v triu."
Na kaj pa mislite z omenjenim
kreativnim "levim bregom"?
"Ja, drugi del koncerta gre orkestru Brez meja - Senza confini, v
katerem so mladi glasbeniki, ki so
se spoznali pred dvema letoma na
festivalu sodobne glasbe v moji organizaciji v Goriških brdih, v brezplačni festivalski delavnici pod
vodstvom angleškega saksofonista Evana Parkerja, nakar se je festival lani preselil v Medano, kjer
je potem učil nemški trombonist
Johannes Bauer in kamor so prišli
isti mladi glasbeniki, recimo pol
Slovencev in pol Italijanov, tako
da sem jih hotel končno združiti,
kajti sicer nikogar od odgovornih
ne zanima, zakaj se po navadi prav
veliko ne družimo tovrstni glasbeniki z obeh strani meje. Skratka, hotel sem poudariti izjemno
pomembno zadevo, če smo že na
območju uradno brez meja, da se
moramo družiti, ker potem ti mladi
glasbeniki ustvarjajo med sabo
lepe vezi in imajo res občutek, da
živimo v tako imenovani odprti
Evropi. Kajti še zdaj na tem našem
območju sploh ni tako odprto, kot
bi si mislili, saj si na obeh straneh
meje ljudje med sabo še zmerom ne
zaupajo. Torej sem to hotel prekiniti in naletel na lep odziv mladih
italijanskih in slovenskih glasbenikov, med slednjimi tudi nekaterih še iz mojega orkestra Kombo.
Po njihovi združitvi v orkester Brez
meja pa jim še na tokratnem koncertu hočem omogočiti, da drugi
del igramo skupaj in da prvič nastopijo, recimo, v kulturnem hramu
Slovenije, kar si bodo zapomnili za
večno, saj se vanj ne pride kar tako
enostavno. No, 'levi breg' je pa ta,
da glasbo ustvarjamo popolnoma
različno od ostalih orkestrov, se
pravi, zelo improvizirano, drzno ter
zvočno in vsebinsko pestro."
Za to priložnost ste ustvarili
menda čisto novo glasbo. Ali jo
glede na to, da ste pred nekaj leti
ob tridesetletnici vašega ustvarjanja izdali jubilejni koncertni album s kar tremi ploščami,
lahko tudi zdaj pričakujemo na
kaki novi plošči?
"Res bomo igrali glasbo, pet skladb,
ki sem jih posebej napisal. In če
bomo na torkovem koncertu,
ki ga bomo tudi snemali, igrali
dobro, bomo glasbo seveda izdali
na plošči, mogoče celo dvojni. V
duhu improvizacije, odvisno od
tega, kako stvar deluje med glasbeniki, je napisanih lahko, recimo,
60 odstotkov glasbe in 40 improviziranih ali pa 20 napisanih in
80 improviziranih. To razmerje lahko kot vodja glasbenikov ustvariš še tudi v danem trenutku
koncerta, ko vidiš njihovo inspiracijo, tako da je vnaprej nepredvidljivo. Ampak v zadnjem času
ugotavljam, da so tudi mladi glasbeniki o tem zelo dobro poučeni, in potem delam na tej bazi, če
vidim celo šele med koncertom,
da ima kdo od njih izredno lep ob-
čutek do glasbe, da mu namenim
včasih še več možnosti. Pet koncertnih skladb pa bo poslušalcem vsebinsko vzbudilo občutek, da smo
res doma na naši zemlji. Skratka, v
igranju orkestra me ne zanima kak
ameriški vpliv, temveč naš, ali kot
pravijo na primer tuji novinarji, da
ustvarjam srednjeevropsko glasbo,
torej z naše zemlje. Orkester bo
potem tudi nadaljeval to zgodbo
vsako leto na našem omenjenem
festivalu v Brdih."
V znamenju vašega aktualnega
jubileja tako rekoč ste soustvarili tudi letošnjo proslavo na predvečer slovenskega kulturnega
praznika 8. februarja, ob podelitvi Prešernovih nagrad in nagrad
Prešernovega sklada. S kakšnimi
občutki ste doživeli ta podvig v
današnjem družbenem trenutku,
po številnih mnenjih nenaklonjenem kulturi?
"Za to priložnost sta me povabila odlična režiserka Ivana Djilas
in njen mož, kreativni glasbenik
Boštjan Gombač, ki je prispeval
tudi nekaj glasbe. Največje delo
v glasbenem smislu pa je naredil
odlični mariborski glasbenik Sebastijan Duh. Njegovo in Gombačevo
glasbo je izvajalo 17 glasbenikov na
zelo specifičnem instrumentariju, od harfe, violine, citer, opreklja,
basa do tube. Vse je bilo v natanč-
no zapisanih in izvedenih okvirih, sam pa sem imel znotraj vsega
majhen solo v 16 taktih. Priznati
pa moram, da ni moj stil, recimo,
biti v orkestru na bobnih, ker sem
omejen na partiture, štetje in podobno. Ampak, poudarjam pa, da
je Sebastijan Duh odličen skladatelj
in da je glasbo napisal v demokratičnem smislu za vsakogar od nas,
recimo, tako da je nekako združil
njen jazzovski in klasični del. Kar
se še tiče mene, je realna situacija bila takšna, da je to bilo prvič v
dobrih dveh desetletjih po slovenski osamosvojitvi, da me je sploh
kdo povabil, da igram na proslavi
ob podelitvi teh nagrad, s tem da
sem med njihovimi dobitniki."
Nagrajenec Prešernovega sklada
ste celo šele predlanski! Kako pa
je nagrada, recimo, vplivala na
vaše ustvarjalno življenje?
"Da bi igral na podelitvi nagrad,
sem že tedaj, ko sem bil nagrajen, celo prosil režijo prireditve,
če lahko dobim svojih 'pet minut'
igranja, lahko celo kar na svoje
telo, vendar nisem bil uslišan.
Vpliva same nagrade na nadaljnje
ustvarjanje pa, pošteno povedano, ne občutim, še zmeraj delam z
isto paro, intenziteto, celo še več
kot v vseh prejšnjih letih, ampak
zaradi tega, ker se je moja glasba z
objavo na doslej okoli 50 ploščah
in tudi z igranji na velikih mednarodnih festivalih improvizirane
glasbe razširila po svetu. Zato dobi vam tudi več vabil za gostovanja v
tujini, tako da bom letos in prihodnje leto, kot kaže, izjemno zaseden. Torej to nima zveze z nagrado.
Po drugi strani pa sem v Sloveniji zaradi nagrade verjetno deležen
nekaj več spoštovanja."
Igranje na letošnji proslavi pa ni
bilo vaše prvo sodelovanje z režiserko Djilasovo?
"Ja, še zmerom sodelujemo pri gledališkem projektu v Slovenskem
mladinskem gledališču v Ljubljani, Charles Bukowski: Smrt kadi
moje cigare, kjer primerjalno bolj
uživam, imam veliko kreativne
svobode in vsakič lahko naredim
nekaj drugega. To mi je po izku-
šnjah, ko sem delal že v teatrih v
Berlinu ali na Itaki, bolj pri srcu kot
pa igrati strogo v orkestru. V predstavi je tudi dobra glasba, pri njeni
izvedbi pa se, recimo, res izprsimo,
skupaj z Joštom Drašlerjem na basu
in Sebastijanom Duhom na klavirju, medtem ko je Boštjan Gombač
kar igralec, ki igra nekakšno žepno
trobento in pojočo žago. In seveda
je Ivana Djilas, ki ima zanimive, nepredvidljive ideje, ta naš trio, ker je
tako kompatibilen, prenesla tudi v
projekt proslave."
Na aktualnem jubilejnem koncertu je med vašimi mednarodnimi
sodelavci tudi kontrabasist Giovanni Maier, s katerim sodelujete, kot zasledimo vsaj v zadnjem
času, precej pogosto in nadvse raznovrstno. Tako je nedavno izšla
vajina plošča Dreilaender Tria,
po domače tria treh dežel, ki je še
ob sodelovanju pianista Claudia
Cojaniza izredno lirična, skoraj
ambientalna, pravzaprav meditativna. Medtem ko se njej predhodna plošča Maierja in vas v Doline
triu s pevko Saadet Turkoz, naslovljena Zarja-Tay, zdi popolno energično nasprotje zdajšnji.
Torej prav potrebujete, kar vsi
skupaj, takšno popolno raznovrstnost glasbenega ustvarjanja?
"Raznovrstnost se mi zdi povsem
normalna, nič posebnega za kreativne glasbenike. Vsak tak glasbenik je raznolik, ima druge načine
ustvarjanja, nakar se s svojimi
tolkali prilagajam tem stilom. To
so vsakič druge glasbene zgodbe.
V tem smislu ima pevka Saadet
Turkoz zelo poseben glas, v njem je
čutiti tudi zemljo, s katere prihaja celo iz nomadskega življenja, ko
je bila s starši preganjana od oblasti. Z Giovannijem pa se poznava
kar vrsto let in sva sodelovala že
davno, od leta 1992 dalje, z odlič-
nimi italijanskimi glasbeniki, kot
so Enrico Rava in Gianluigi Trovesi ter mnogi drugi. Giovanni, ki je
povrh vsega tako rekoč moj sosed,
saj živi samo 25 kilometrov od
moje hiške, ima tudi svojo založbo
Palomar, kjer izdaja plošče izključ-
no improvizirane glasbe, predvsem
italijanskih improvizatorjev. To je
v tem času nadvse pohvalno."
Še zmerom vas kdo ima predvsem za jazzovskega ustvarjalca.
Vendar ali niste že zdavnaj, kot
se zdi, prestopili meje jazza in se
v sodelovanjih z neštetimi mednarodnimi glasbeniki veliko bolj posvetili slogovno raznoliki, tako
imenovani svetovni glasbi?
"Glasbo pojmujem kot popolnoma odprto in nerad po predalčkih.
Pomembna mi je samo kreativna glasba, vsa glasba sveta ali,
recimo, zemeljska glasba. Torej
delim glasbo samo na dobro in
slabo. Ampak priznati moram, da
jo doma le malo poslušam in da
najrajši poslušam glasbo narave. Izjemno imam rad naravo in hodim
vanjo poslušat čričke ali karkoli. V
naravi mi je všeč tudi 'konferenca
ptičev', tam se počutim najboljše."
Ampak z jazzom sta zelo povezana vaše pogosto sodelovanje
s prav tako svetovno priznanim
mariborskim jazzovskim kitaristom Samom Šalamonom in vaš
že znameniti orkester Kombo, sestavljen večinoma iz mladih glasbenikov, vaših glasbenih učencev,
med katerimi je že kar nekaj širše
priznanih. Kako gledate na vse?
"Pustil sem nekako, da je Samo šel
sam na svoje glasbeno potovanje,
po osmih letih 'pavze' pa sem ga
povabil na 10-letnico našega dru-
štva Zvočni izviri, kjer sva igrala v
duetu. In zdaj bova v marcu imela
turnejo v triu z multiinstrumentalistom Paulom McCandlessom
po Sloveniji in Avstriji, kar bomo
izdali tudi na plošči. Kar pa se tiče
Komba, je ustanovitvena ideja bila
spraviti te mlade glasbenike do
določene stopnje in jih potem izpustiti 'iz gnezda'. Vendar se zgodi,
da nočejo oditi in se tiščijo blizu
'mamice ali očka'. A seveda sem
vesel in ponosen, da nekateri uspevajo in si naredijo svojo glasbeno pot. Omenim naj vsaj nekatere
odlične, začenši v Mariboru Igorja
Bezgeta, Cirila Sema, Vaska Atanasovskega in še nekatere, kot so
Jošt in Vid Drašler, Marko Lasič,
Gal Furlan, Vitja Balžalorsky, Peter
Šavli iz naše novogoriške šole
Zvočni izviri. Vendar v naši državi
nimajo kaj veliko dobrih možnosti,
recimo, na radiu ali televiziji, da bi
jih sploh kdo poslušal. Škoda."
Kako izbirate instrumentarij
tolkal, za katerega se zdi, da vam
v njem pride prav čisto vse, iz
česar lahko izvabite glasbo?
"Kjerkoli, ko sem naokoli, obiščem
vse, kar me zanima, ali pa prisluhnem na primer tudi v restavraciji,
če zaslišim kak zanimiv zvok. Torej
nimam neke idealne izbire, ljubim
pa odpadne, nevredne materiale."
In kakšne načrte snujete morda
že za naslednjo če ne še šestdesetletko pa vsaj dekado?
"Pot se nadaljuje, čil in zdrav sem
trenutno še zmerom in hočem dati
'gas' nadaljnjih dvajset let, kolikor bo le mogoče, da bom potem
končno začel poslušati svoje plošče,
ker jih zdaj zelo malo. Med številnimi bližnjimi koncerti imam že
aprila solističen projekt in vodstvo
kreativnih delavnic na festivalu
v Črni gori, poleti pa v Mariboru
Jazz Lent. Med projekti je zelo zanimiv duet, ki ga imava z Boštjanom
Gombačem, imenovan Nebulozen aus Slovenijen, in kmalu bova
izdala tudi ploščo te prave simbioze kreativnosti."
UROŠ SMASEK
VEČER, 21. februar 2013; Jubilejna glasbena odličnost
Virtuoz, tolkalec Zlatko Kaučič, nagrajenec
Prešernovega sklada 2011, navdušil s triom
Balanescu-Girotto-Kaučič in orkestrom Brez meja
na koncertu ob svoji 60-letnici
V doživljanju glasbe tako raznovrstnega ustvarjalca, kot je naš
svetovno cenjeni, briški in po rodu
delno štajerski virtuozni, vsestranski
tolkalec in skladatelj ter nagrajenec
Prešernovega sklada 2011 Zlatko
Kaučič, se je lahko nabralo že ne vem
koliko izkušenj, vendar Kaučič
vedno znova preseneti, očara,
navduši. In ravno tako je bilo tudi 19.
februarja v Klubu ljubljanskega
Cankarjevega doma (CD) na Kaučičevem koncertu, ki je večpomensko bil
dvojno jubilejen.
Koncertiral je Kaučič namreč najprej
v triu z že preizkušenima sodelavcema, svetovno slavnim romunskim
violinistom Alexandrom Balanescujem in argentinskim saksofonistom Javierjem Girottom ter v
drugem delu koncerta z mednarodnim orkestrom Brez meja - Senza
confini, sestavljenim iz pretežno
mladih italijanskih in slovenskih
glasbenikov z območja ob meji, s
koncertom pa proslavil svojo
60-letnico in pol desetletja delovanja programskega glasbenega sklopa
CD, Cankarjevi torki, ki v Klubu na
vrhu CD odpira pogled na vse strani
glasbe.
Manjšega presenečenja ni moglo
povzročiti niti predhodno poznavanje, recimo, prav tako svetovno
slavnega Balanescujevega, kar po
njem poimenovanega minimalistič-
nega godalnega kvarteta, saj je
Balanescujevo muziciranje z
Girottom in Kaučičem zvenelo
bistveno drugače. Večinoma naj bi to
bila čisto improvizirana glasba, ki
nastaja "šele" na koncertnem odru.
Vendar to še zdaleč ne pomeni nekih,
recimo, za uho "mukotrpnih
ekshibicij" v slogu kakega avantgardnega free-jazza, temveč resda
večkrat energično muziciranje, ki pa
je skoraj presenetljivo ubrano in
pogosto tudi zelo lirično.
Izmenjevali so se v njem med drugim
še raznovrstni etno motivi, samo
muziciranje pa se je včasih nekako
razraščalo iz ritmičnih poudarkov
oziroma variirano ponavljajočih se
kratkih violinskih fraz Balanescuja,
ki pa je lahko že hip zatem na violino
kar "žagal", ali iz sugestivnega,
poudarjeno repetitivnega Girottovega igranja, medtem ko je Kaučič, že značilno klečeč med raznovrstnimi
tolkali in zvočili, virtuozno izvabljal
iz njih tako vehementne kot tudi
najbolj prefinjene zvočne kombinacije. Vse skupaj pa je zvenelo izjemno, v
ritmično-repetitivnih delih že kar
hipnotično.
V drugem delu koncerta je orkester
Brez meja zazvenel bolj jazzovsko, a
presenetljivo drugače v primerjavi s
Kaučičevim slavnim, večkrat bolj
igrivim in spevnim jazzovskim
orkestrom Kombo, najprej kot da
kakofonično, kar je bilo seveda načrtno, ter silovito, kot da bi
glasbeniki želeli preglasiti eden
drugega, s čimer so ustvarili neverjetno energijo. Nakar so še v uvodnem
delu koncerta pod Kaučičevim
vodstvom z energičnimi zvočnimi
poudarki pospremili njegovo
interpretacijo poezije znamenitega
Srečka Kosovela o evropski laži, ki jo
lahko ubije samo destrukcija,
medtem ko milijoni umirajo, a
Evropa laže ... Izzvenelo je hočeš
nočeš aktualno, koncert pa tudi v
orkestrskem delu nadvse raznovrstno in več kot ustrezno jubileju.
UROŠ SMASEK
|
|